Min plats i naturen

Min plats i naturen

måndag 16 mars 2015

Snart är våren här

Min vår består av mycket tid bakom kameran. De första huggormarna, blommorna, fåglarna och grodorna kommer fram. Och allt som oftast sitter mitt macroobjektiv på kameran.

Förra våren följde jag med fotogruppen Fotografer i Väst till Hornborgasjön.

Vi startade från Göteborg mitt i natten för att få bilder av soluppgången och de första inflygande tranorna.
Dessa majestätiska fåglar spenderar dagarna på den södra sjösidans strandängar, som tidigare har varit åkermark.
Här står de och äter säd, och stärker sina band med varandra genom att dansa.

Själva dansandet består av höga hopp, kraftiga vingslag och trumpetande.

Denna vårdag besökte ett flertal olika lokaler runt sjön och åkte även förbi ett stenbrott i närheten för att kika efter huggorm.

Att gå upp mitt i natten kan resultera i fantastiska soluppgångar

Vanlig huggorm(vipera berus)

När det mjukaste ljuset har övertagits av hårdare ljus kan man få skarpa bilder

Men går solen i moln behöver man dra ner slutartiden och då kan man experimentera och få ganska roliga bilder

I väntan på att tranorna ska flyga till sina nattbostäder kan man fota silhuetter

De sista tranorna flyger hem

3 kommentarer:

  1. Fantastiskt roligt att få läsa om denna fjälltur. Jag förstår dilemmat med randen av Skierfe. Har själv varit där. Mvh Thomas Johansson

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt roligt att få läsa om denna fjälltur. Jag förstår dilemmat med randen av Skierfe. Har själv varit där. Mvh Thomas Johansson

    SvaraRadera
  3. Kul att höra att du gillar att läsa om fjällturen!

    Det var ett misstag att ta sig den vägen till Aktse, men samtidigt en av de vackraste platser som jag besökt. Det är inte omöjligt att jag tar den vägen igen.

    MVH
    John-Mehdi Ghaddas

    SvaraRadera