Min plats i naturen

Min plats i naturen

torsdag 31 januari 2013

Grodsafari 2012


Mitt intresse för herpetologi och fotografering är enormt, vilket alla som känner mig kan intyga.
Jag spenderar all tid jag kan åt att knäppa bilder, titta och sköta om grod-och kräldjur eller herptiler som de också kallas. 
Detta har resulterat i att tre år i rad två gånger per år har jag besökt södra Sverige under ca en veckas tid för att leta, titta, och fotografera grod- och kräldjur.
 
Några av dessa bilder tänkte jag dela med mig av här. 
 Jag hoppas verkligen att jag kan förmedla den nästintill magiska känsla jag har för dessa platser på jorden där man kan hitta de här små gynnarna.
 
 
 
 
Vi startade denna resa från Göteborg och hade vårat första stopp i Mölle hässle eller mölle fälad som ligger i nordvästra skåne.
Detta är en gammal och känd klockgrodelokal. Här hålls till exempel varje år melodifestivalen i grodsång varje år. 
Här kan man njuta av en solnedgång samt klockgrodesång.

Spelande klockgroda (Bombina bombina) i naturreservatet Mölle fälad i Nordvästra skåne. 
Canon EOS 5D Mark II
Canon 100-400L mm f/4,5-5,6 @ 400 mm
Bländare 5,6
ISO 100
Slutartid 1/40
  Senare på kvällen hamnade vi något söder om Malmö, nämligen i naturreservatet Eskiltorpsängar. 
Detta är den starkaste naturliga lokalen för grönfläckig padda (bufo viridis). 
Grönfläckig padda (Bufo viridis) i Naturreservatet Eskilstorps ängar. Vellinge, Skåne.
Canon EOS 5D Mark II
Canon 100 mm f/ 2,8 macro
Bländare 7,1
ISO 100
Slutartid 1/40
Blixt 430ex

Nästa dag begav vi oss till andra sidan skåne där vi traskade omkring i en soldränkt nationalpark vid namn
Stens huvud. 
En mycket fin lokal där man pricka in en hel del intressanta arter som t.ex sandödla (Lacerta agilis), långbensgroda (Rana dalmatina), sommargylling (Oriolus oriolus), hasselmus (Muscardinus avellanarius) mm.
 
Vi hittade tyvärr inga långbensgrodor, men sandödlor fick vi se. Både ungar och utfärgade hanar som blir vackert gröna under vår och försommar.
Stenshuvud Nationalpark. 
Canon EOS 5D Mark II
Canon 17-40L mm f/4
Bländare 6,3
ISO 100
Slutartid 1/500

 Eftermiddag kväll samt övernattning skedde i fäladen Skoghuset. 
Skoghuset är en lokal där enorma mängder löv- och klockgrodor samlas för att leka. Detta resulterar i en konsert utan dess like. Vid tilfällen har det varit svårt att höra vad ens medherpetologer säger för att grodorna spelar så starkt.
Lövgroda (Hyla arborea) fotograferad i fäladen Skoghuset.
Canon EOS 5D Mark II
Canon 100mm f./ 2,8 macro
Bländare 7,1
ISO 100
Slutartid 1/60
Blixt 430ex
 Denna resa resulterade i 10 st groddjursarter. Föregående år fick vi se alla arter av grod- och kräldjur förutom hasselsnok (Coronella austriaca) och gölgroda (Pelophylax lessonae)

Nästa år hoppas jag att vi hittar några nya lokaler med lite fler arter från andra djurgrupper, såsom fåglar, leddjur, däggdjur mm. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar