Min plats i naturen

Min plats i naturen

torsdag 31 januari 2013

Jag anar ugglor i mossen


Jag har alltid varit fascinerad av ugglor och deras levnadssätt.
Att många arter jagar på natten, att de har en grymt bra hörsel och att de kan flyga nästintill ljudlöst genom natten.
 
Här i Sverige har vi 11 arter uggla där 6 av dem är nattaktiva och 5 arter kan påträffas jagande under dagtid. Vanligast är dock att de "dagjagande" ugglorna jagar i gryning och skymning. 
 
Ett av mina mål som fotograf är att få bilder på alla våra ugglearter. 
Och vad innebär då detta? Jo, att man kan få en bild bra bild på ugglan när den flyger (helst) och att ugglan inte är stressad över att jag knäpper bilder på den.
Ugglor är relativt tåliga fåglar som inte stressar upp sig i onödan och pålitar sig hellre på sitt kamoflage än att flyga iväg. Detta betyder självklart inte att man kan eller ska gå för nära och störa djuren ändå. Men det kan inge en form av trygghet hos fotografen att djuret inte mår dåligt över att man är där.
 
Efter en 5 km lång sprint kom jag fram till denna norrlandshäckande lappugglan (Strix nebulosa) som uppehöll sig i samma område som tjädern som jag har skrivit om tidigare. 
Ljuset började försvinna och det blev svårare och svårare att få fina bilder på ugglan. Men som man säger; "den som väntar på något gott, blir aldrig fet".
 
 
Lappuggla (Strix nebulosa)
Canon EOS 5D Mark II 
Canon EF 100-400 mm f./4,5-5,6L IS USM @ 400mm
Bländare 7,1
ISO 1600
Slutartid 1/160


Igår var jag ute med min vän och kollega för att fotografera ett kattugglepar som håller till i närheten av hans hus. Vi hittade ena av paret, och denna satt och sov i sitt bohål.
Här förstår man verkligen att de hellre förlitar sig på sitt kamoflage än att de flyger iväg.
 
 
Kattuggla (Strix aluco)
Canon EOS 5D Mark II 
Canon EF 300mm f/4L IS USM
Bländare 4
ISO 200
Slutartid 1/250

 
 
I april förra året spenderade jag några dagar i värmland just för att se/lyssna/fotografera ugglor. 
Våren hade precis dragit igång ordentligt här nere i Göteborg. Det vart helt tvärtemot vad som hände i Värmland.
Vi lyssnade efter ugglor i -15 grader och när det är så kallt så tycker inte ugglorna om att spela.
Så vi fick vara utan ugglor under den resan.
Däremot så fick vi se orrspel, vacker natur, massvis med fågel och lodjurspår.
 
Canon EOS 5D Mark II 
Canon EF 17-40mm f/4L USM @17mm
Bländare 4
ISO 400
Slutartid 1/10

 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar