Min plats i naturen

Min plats i naturen

torsdag 31 januari 2013

Oväntat besök


Just nu befinner jag mig i Dals-långed, där min älskade Caroline bor och studerar.
Planen var att spåra varg och fotografera, men eftersom att det var plusgrader idag så gick spårningen ganska dåligt. Eventuella vargspår hittades, samt säkra lodjursspår och rådjur. 
Senare på eftermiddagen begav jag mig ner till Mustadfors bruk, för att se om jag kanske kunde få en bild på ett sångsvanspar som låg nere vid vattnet.
Väl nere hittar jag sångsvanarna, tillsammans med ett par storskrakar och ett mindre gäng knipor. Allihopa befann sig självklart för långt bort för att man skulle kunna få en bra bild.
Men plötsligt hörs ett ljust läte från en fågel. Lätet beskrivs i "Fågelguiden" som "streets". Lätet känner jag igen, men lyckades inte placera det riktigt förrens jag såg vad som låg och guppade i vattnet. Strömstare!
Dessa vackra och faschinerande fåglar flög och simmade runt i närheten av stenen som jag satt på.
De jagar genom att dyka efter sitt byte och simmar under vattnet med vingarna.
Strömstaren är en av de få fågelarter som har ett massivt skelett, och tack vare detta kan de jaga genom att gå på botten!

Strömstare (Cinclus cinclus)
Canon EOS 5D Mark II 
Canon EF 300mm f./4L IS USM 
Bländare 6,3
ISO 200
Slutartid 1/160


























På denna bild har jag prövat att dra ner slutartiden kraftigt, samt höja bländartalet och försökt hålla så still som möjligt. 
Genom att inte ha ett stativ tillhands får man denna härliga "akvarellkänslan".

Strömstare (Cinclus cinclus)
Canon EOS 5D Mark II 
Canon EF 300mm f./4L IS USM 
Bländare 18
ISO 100
Slutartid 1/5

1 kommentar:

  1. Jätte fina bilder älskling, men det vore kul att se ett redigerat exempel av den suddiga bilden. Ljusa upp den, lägg på lite extra suddighet et.c. Vet att du inte gillar när man gör om bilder efter man fotat, men här skulle det verkligen ge något extra till bilden. Fundera på det. Puss

    SvaraRadera