Min plats i naturen

Min plats i naturen

torsdag 31 januari 2013

Turen till Toscana


Vi tog oss från Göteborgs regninga gator mot ett soligt och varmt Italien. 
Vi landade mitt i vinrankans vagga och begav oss ut på den toscanska landsbygden.
Canon EOS 5D Mark II
Canon 17-40mm f./4 @ 17mm
Bländare 10
ISO 100
Slutartid 1/200

 

Vi besökte några av de klassiska sevärdheterna såsom Lutande tornet i Pisa, staden Vinci.
Men det som satte djupast spår i mig var en vingård som ägdes av svenskar. Nämligen gården Terreno. 
Denna gård har varit i svensk ägo i närmare 25 år och de producerar ganska mycket vin varje år. 
 
 
Denna olivolja var verkligen en sensation för själen. 
En slät smak med lite kraft och styrka i eftersmaken som fick de bakre smaklökarna att hoppa glädjeskutt.
 
Canon EOS 5D Mark II 
Canon 17-40mm f./4 17@ mm
Bländare 7,1
ISO 100
Slutartid 1/60

 
 
Här besöker vi en av de fem små fiskebyarna i världsarvet Cinque terre.
 
Dessa småbyar har grundats på grund av att marken är oerhört bördig i dessa sluttningar och havet nedanför är fullt av fisk.
 
Canon EOS 5D Mark II     Fotograf: Caroline Moëll
Canon 17-40mm f./4 @ 24 mm
Bländare 9
ISO 100
Slutartid 1/100


 

Denna tur har resulterat i massa bilder samt mängder av minnen som sent kommer att försvinna.
Jag ska definitivt tillbaka till Toscana.
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar